Wat hebben trainers, sportdocenten, kinesisten, fysiotherapeuten met elkaar gemeen? Ze lijken er allemaal bij te zweren: een goede core-stability. Maar wat bedoelt men daarmee?

De core-stability - ook rompstabiliteit genoemd - is afkomstig uit de revalidatietraining en is pas later uitgegroeid tot een hedendaagse trainingsvorm. Met deze term bedoelt men de functie van de diepe spieren van de romp (buik- en rugspieren, het middenrif en de bekkenbodem), inclusief de interne organen.

Onderzoeken tonen aan dat alle spieren en gewrichten van het lichaam elkaar beïnvloeden. De spieren in je romp spelen daarbij de belangrijkste rol gezien zij zich centraal in het lichaam bevinden. Men denkt dat de armen en benen de het grootste werk verrichten maar niets is minder waar. Je centrum zorgt ervoor dat je de krachten kunt overbrengen met de nodige stabiliteit. Veel mensen denken dat je armen en benen alle taken verrichten, maar je kern maakt dit mogelijk door stabilisatie en krachtoverbrenging. .

Een sterke core is niet alleen noodzakelijk voor het optimaliseren van je sportprestaties of het voorkomen van blessures, maar zorgt ook voor een goede houding. Hoogste tijd om aan je core te werken dus!

Wat kan je verwachten van zo'n training bij SAM?

  • Uitgebreide opwarming.
  • Gebalanceerde maar uitdagende reeks oefeningen met persoonlijke begeleiding
  • Elke training is anders. Zo blijf je je grenzen elke keer verleggen.
  • Kleine groepen zodat individuele bijsturing mogelijk is.
  • Afsluiten met een gezamelijk stretch moment.

Voor wie is deze les?

  • Iedereen die bezig is met een gezonde houding.
  • Personen die een sedentaire job hebben waarbij de rompspieren vaak verzwakt zijn.
  • Sporters die een aanvulling zoeken op de technische training.
  • Mensen met rugklachten.

SAM biedt persoonlijke begeleiding. Daarom zijn de groepen beperkt in aantal. Inschrijven in noodzakelijk.

Klik op de knop "lessenrooster" en schrijf je in.